Giccs? - 1
Miért írom meg ezt a minitanulmányt? Szerettem volna általánosságban körüljárni bizonyos fogalmakat, nem kis részben saját magam épülésére. Nem fogok magyar linkeket/képeket betenni (pedig jó kis dolgok vannak a Meskán is), mert nem célom, hogy bárkit is pellengérre állítsak. Nem fogok a tárgyi kultúrában (pl. kerti törpe, játékok, turista szuvenírek stb.) burjánzó giccsről írni, megpróbálok a foltvarrás/quilt (vagy ezen a fedőnéven eladott) témában maradni. Nem akarom megmondani, hogy mi (magas) művészet, mi giccs és mi simán csak ízléstelen. Nem akarok kinyilatkoztatni, csupán gondolkodni – remélhetőleg veletek közösen. Ezért is örülök, hogy a két korábbi poszthoz már jó sokan hozzászóltatok.
Igyekeztem több mindent elolvasni a témával kapcsolatban. A kiinduló forrásom Whitney Rugg, a Chicagói Egyetem tanárának tanulmánya volt.
A szó eredetével kapcsolatban többféle elmélet létezik, de annyi bizonyos, hogy a “kitsch” szót először az 1860-70-es években használták müncheni műkereskedők az olcsó műalkotásokra. A XX. század elejére a giccs már nem csak esztétikai kategória volt, hanem politikai töltetet is kapott, mégpedig az urbanizáció, a tömegtermelés, a tömegkultúra és az elüzletiesedés eredményének tekintették.
Mi giccses? A giccset elsősorban a téma, a tárgy ábrázolása teszi: elcsépelt, leegyszerűsített, mű/mache, az érzelmekre direkten ható, a “jaj de aranyos!”, az Elizabeth Bartontól kölcsönzött szóval “szacharin”, olyan mintha cukor lenne, de még sem az. Ezért vonzó a tömegek számára, ezért adható el nagy mennyiségben “Ha a műalkotásokat demokratikusan ítélnénk meg, aszerint, hogy hány embernek tetszik, a giccs minden versenytársát legyőzné.” (Kulka 1996). Kulka szerint az igazi művészetet az különbözteti meg a giccstől, hogy a giccs azonnal felismerhető, érzelmileg erősen telített tárgyakat vagy témákat ábrázol (ld. kiscica, kisgyerek, naplemente), de lényegesen nem gazdagítja az ábrázolt tárgyakkal vagy témákkal kapcsolatos asszociációnkat, azaz nem mond semmi újat (már millió egy ilyen cicát, gyereket, naplementét láttunk). Vagy gondoljatok a rossz szerelmeses filmekre: már percekkel előre tudjuk, mikor lesznek egymáséi, mikor fognak összeveszni/kibékülni (persze ettől még jót lehet bőgni a végén). Ebben a műfajban azok az én igazi kedvenceim, amelyekben azért van valami "csavar", mondjuk A szív hídjai (Bridges of Madison County).
A giccs szép elemeket is tartalmaz, pl. egy vörös rózsacsokor, de a szó szoros értelmében nem szép. Kulka (1988) szerint a giccs lényege, hogy a sokak számára vonzó képek felhasználásával kereskedelmi vagy politikai célzattal manipulálja az érzelmeket. Ha a giccset szembe állítjuk a szépséggel, a szépség őszinte, eredeti, összetéveszthetetlen élményt jelent a befogadó számára.
Kundera írta A lét elviselhetetlen könnyűségében, hogy a giccs alapvető sajátossága a „második könnycsepp”.
„A giccs a meghatódás két könnycseppjét csalogatja elő, melyek szorosan követik egymást. Az első könnycsepp azt mondja: milyen csodálatos, amikor gyerekek futnak a gyepen! Milyen csodálatos az egész emberiséggel együtt meghatódni azon, hogy a gyepen gyerekek futnak! - mondja a második. A giccsből csak ettől a második könnycsepptől lesz giccs." (1992:323) A giccs vonzereje éppen ebben rejlik, az ismerősségében, a közös érzések által adott visszaigazolásban.
Ez egy quilt, mégpedig - mint oldalt látszik a rozetta - díjnyertes darab!!!
Folyt.köv.
Megjegyzések
http://www.jeffkoons.com/site/index.html
Ismerunk semakat - tul csopogos, erzelmek helyett erzelgoseg, giccsnek mondjuk, ha vmi masnak akar latszani,mint ami ( pl muanyag felulet marvannya cirmositva:) ezek az ugrandozo delfinek is visszatero motivumok, vagy a faliszonyegek ozikei :) De nem mindig ilyen egyertelmu, van , mikor tudatos, geg-nek szant az izlestelenseg....Szoval, izgalmas tema!:)
A közepe hihetetlenül érdekes, átlátni sem tudom, mi lehetett a cél. Vagyis de, akkor megfejtve: nem volt cél, csak a sablonok felpakolása ezerrel és giccsé tökéletesítése. Döbbenet.
"Az emberiség a könnyező egyszarvú szemszögéből. " Merthogy, egyedül az nincs a képen. :)Inkább a zsűrit kapnám elő.
Szerintem soha senki nem fogja tudni leírni, meghatározni a giccs fogalmát, mert ahány kultúra, ahány személyiség, annyiféle eltérés lesz. És a nagy kérdés, kik közül fog kikerülni ezt a fogalmat meghatározó csoport?
Visszatérve a díjnyertes darabra: az a véleményem, hogy a bírálók vagy szintén "szép"-nek találták, vagy a technikai kivitelezés alapján ítélték oda a díjat.
Ági
ha nem bánod, leírom a blogomban, mert most megerősítettél. nem másolás. :o)
Nekem itt igazabol az a kerdes, hogy miert baj a giccs? Engem nem zavar, holott finoman szolva minimalista izlesem van, de nem erzem, hogy ramtelepedne barmi, vagy celcsoport lennek, akvel meg akarnak vetetni dolgokat.
A Kundera, mint sokszor itt is majdnem stimmel. Szerintem az elso konnycsepp az elemnyben megelt munkae, a masodik az erre valo emlekezese. Es ez sokkal pontosabb, mert a giccsnel pont az (erzelmi) munkat akajuk megsporolni es csak az utohatast `elvezzuk`. Ezert sem ertem pontosan a gondot. A giccs nem a muveszet helyett van, nem becserelhetoek. A muveszet valami, amivel dolgozni kell, es akinek erre van szuksege annak a vele valo munka is hozzatartozik, nem pedig egy szukseges rossz. Az a sznob:-)
Ezt minden alkotó tudja, érzi.
Ez nem tud tömegportékává válni.
Az olcsó műalkotáshoz sokan hozzáférhetnek, s van akinek ez elég.
A ma-szerintem tudatosan támogatott ízléstelenség olyan harsány és tolakodó,hogy csak tudatosan lehet kikerülni.
Aljas amikor a gyerekeket célozza.
Mindenesetre érdemes mélyen elgondolkodni ezen!
Gondoljunk az ötvenes hatvanas évek csipketeritőire, amit mindenütt kikiálltottak giccsnek, ma pedig drágán árulják és izlésesen elhelyezve nem tünik giccsnek.
egyébként érdekes módon idén én sem veszem észre, annyira elvagyok a magunk világában, el vagyok foglalva magammal, magunkkal.
a giccs meg...számomra az a kérdés, miért szeretik oly sokan? erre még nem jöttem rá. az én lányom a mai napig imádná, ha én nem mutatok neki mást, vagy magától kinőtte volna? miért nem látja más is, hogy az ízléstelenül cukros és rózsaszín, mikor olyan egyértelmű - nekem? passz. nem is igen foglalkozom ezzel, bár most bari-ügyben belefutottam a kérdésbe. alapvetően liberális vagyok, tőlem akár lehetnek olyanok is, akik szeretik a giccset. majd jövök még olvasni titeket, köszi katafa a diskurzust, bár én most kissé destruktív vagyok, bocs.