Shiva, az isten
Részben a "játszóház", részben más okok hatására többen vettetek Shiva olajpasztát, és megígértem, leírom a használatának legfontosabb tudnivalóit.
A Shiva (Európában Markal néven árulják) olajból és viaszból készült rúd, 51 matt és 18 irizáló színben kapható, és a színek tetszőlegesen elegyíthetők is. Az irizálók mindegyike, plusz a mattok közül az Azo Yellow és Orange, a Cadmium Yellow, a Cobalt Blue, a Mauve, a Naphtol Red, a Tompte Red, a Turquoise, a Yellow Citron és a Yellow Ochre rendelkezik jó fedőképességgel, azaz elsősorban ezek használhatók festett anyagon.
Nem olcsó: Európában általában 7 euró, az USA-ban 8 dollár darabja. Bármilyen típusú anyagon felhasználható, csak az a lényeg, hogy ne legyen benne kikészítés.
A képen látszik, hogy a hagyományos méreten kívül árulnak 3 kisdarabos készleteket. Árban nem éri meg, mert akkora, mint egy nagy, viszont kétszer annyiba kerül. A sniccer (vagy kiskés) azt a célt szolgálja, hogy a rúdon használaton kívül képződő "bőrt" lehúzzuk róla. A kis tömör ecsettel (vagy puha fogkefével) lehet lehúzni a papírról. Az alkohol az ecset meg a kezünk tisztítását szolgálja.
Nagyon népszerű felhasználás a "dörzsölés" (mint gyerekkorunkban a 2 forintost). Ehhez a gyártó Cedar Canyon Textiles műanyag felületeket is árul 6-os csomagolásban. Nekem "geometrikus" van, de van "ívek", "levelek", stb. A dörzsöléshez az anyag sarkait ragasszuk az asztalhoz, és utána csúsztassuk alá a domború felületet. Fontos, hogy a rudat függőlegesen magunktól elfelé húzzuk.
Természetesen nem kell beruházni ilyesmibe, bármilyen otthoni felület megfelel. Én a portugál kultúraquiltemhez a dugó anyagát ezzel a ráccsal csináltam. Fogalmam sincs, mi volt eredetileg. Az anyagot itt nem rögzítettem, mert nem volt cél a hibátlan négyzetháló.
A Shiva (Európában Markal néven árulják) olajból és viaszból készült rúd, 51 matt és 18 irizáló színben kapható, és a színek tetszőlegesen elegyíthetők is. Az irizálók mindegyike, plusz a mattok közül az Azo Yellow és Orange, a Cadmium Yellow, a Cobalt Blue, a Mauve, a Naphtol Red, a Tompte Red, a Turquoise, a Yellow Citron és a Yellow Ochre rendelkezik jó fedőképességgel, azaz elsősorban ezek használhatók festett anyagon.
Nem olcsó: Európában általában 7 euró, az USA-ban 8 dollár darabja. Bármilyen típusú anyagon felhasználható, csak az a lényeg, hogy ne legyen benne kikészítés.
A képen látszik, hogy a hagyományos méreten kívül árulnak 3 kisdarabos készleteket. Árban nem éri meg, mert akkora, mint egy nagy, viszont kétszer annyiba kerül. A sniccer (vagy kiskés) azt a célt szolgálja, hogy a rúdon használaton kívül képződő "bőrt" lehúzzuk róla. A kis tömör ecsettel (vagy puha fogkefével) lehet lehúzni a papírról. Az alkohol az ecset meg a kezünk tisztítását szolgálja.
Nagyon népszerű felhasználás a "dörzsölés" (mint gyerekkorunkban a 2 forintost). Ehhez a gyártó Cedar Canyon Textiles műanyag felületeket is árul 6-os csomagolásban. Nekem "geometrikus" van, de van "ívek", "levelek", stb. A dörzsöléshez az anyag sarkait ragasszuk az asztalhoz, és utána csúsztassuk alá a domború felületet. Fontos, hogy a rudat függőlegesen magunktól elfelé húzzuk.
Természetesen nem kell beruházni ilyesmibe, bármilyen otthoni felület megfelel. Én a portugál kultúraquiltemhez a dugó anyagát ezzel a ráccsal csináltam. Fogalmam sincs, mi volt eredetileg. Az anyagot itt nem rögzítettem, mert nem volt cél a hibátlan négyzetháló.
Egy nagyon eredeti olvastam mostanában a Quilting Arts karácsonyi különszámában. Egy amerikai nő európai körútjára hozott egy fehér selyemsálat meg egy bronz shivát. Ahogy járták városról városra, mindenütt keresett olyan felületet, amit át lehet dörzsölni (pl. a híres római csatornafedeleket), és az út végére lett egy olyan sálja, amin rajta van Európa. Bár azt is hozzátette, hogy sokszor néztek kicsit furcsán a járókelők.
Sokan csinálják, hogy egy viszonylag egyszínű anyagot gazdagon megtűznek, majd utána különböző színű shivákkal szinezik, pl. az új kedvenc Jacqueline Heinz is használta néhányszor. A gépi tűzés bemelegítéshez használt szendvicsemen festettem át egy kis mintát fehérrel és bronzzal. Ennek a módszernek az a szépsége, hogy a varrások mellett megmarad az anyag eredeti színe, tehát nem olyan, mintha a színes anyagot tűznénk.
A shivával csíkos, kockás anyagot is csinálhatunk. Ez a selyemorganza darab a vártnál sötétebbre sikerült. Maszkolószalagokat ragasztottam rá, és pinkkel húztam végig.
Utána a szalagokat áttettem függőlegesre, és arannyal húztam végig.
Sokan csinálják, hogy egy viszonylag egyszínű anyagot gazdagon megtűznek, majd utána különböző színű shivákkal szinezik, pl. az új kedvenc Jacqueline Heinz is használta néhányszor. A gépi tűzés bemelegítéshez használt szendvicsemen festettem át egy kis mintát fehérrel és bronzzal. Ennek a módszernek az a szépsége, hogy a varrások mellett megmarad az anyag eredeti színe, tehát nem olyan, mintha a színes anyagot tűznénk.
A shivával csíkos, kockás anyagot is csinálhatunk. Ez a selyemorganza darab a vártnál sötétebbre sikerült. Maszkolószalagokat ragasztottam rá, és pinkkel húztam végig.
Utána a szalagokat áttettem függőlegesre, és arannyal húztam végig.
Ez lett a végeredmény. Ez az igazi színe, a másikakat túlexponáltam.
Nem teszem ide az utolsó népszerű "technika" képét, amit a "Vége a télnek" c. munkám kapcsán már mutattam. Akkor a géppapírból készült stencilt kenjük körbe a pasztával, majd az ecsettel befelé toljuk az anyagra.
Végül a fixálásról. Legalább 48 óráig állni hagyjuk, majd sütőpapíron a visszájáról kb. 4 percig vasaljuk az anyagnak megfelelő max. hőmérsékleten. Nagyon büdös - még ennyi idő után is!Ezután állítólag mosható is. Ha olyan felületre tesszük, amit nem lehet így vasalóval fixálni, akrillakkal kell befújni.
Megjegyzések
Hol lehet ilyen Shivát kapni nálunk ?