Miből lehet szita?

A lehetőségek eléggé szerteágazóak, de igyekszem összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat.

Az egyetlen megjegyzendő dolog a képméret. Mivel a keret és a szita találkozásánál körben 2-3 centi "elveszik" a nyomat maximális nagysága 140x225mm vagy 70x155mm. Érdemes a képet úgy manipulálni, hogy ezt a területet teljesen felhasználjuk.

1. Szabadkézi szöveg/rajz. Fekete tollal, tintával vagy tussal kell rajzolni, sőt a gyereket is ennek használatára kell rávenni. Ekkor nincs más dolgod, mint fénymásolatot csinálni erről a megfelelő kicsinyítéssel/nagyítással, amit még a legegyszerűbb gépeken is lehet állítani. Másik megoldás, ha a képet min. 200 dpi beállítással beszkenneled.

2. Gépi szöveg. Ha Te írod be, vagy az internetről származik, akkor ez egyszerű word file, amit szintén el lehet küldeni. A betűnagyság legyen minimum 12 pont és célszerű sans serif (nem cirkalmas) betűtípust használni. A margót úgy állítsd be, hogy a fenti két méret valamelyikébe beleférjen.

3. PowerPoint grafikon. Ezzel a prezentáció készítő szoftverrel is lehet egyszerű geometrikus formákat rajzolni. Az előző bejegyzésben látható képre különböző méretű lekerekített sarkú négyszögeket tettem. Itt is figyelj a megfelelő margó beállításra.

4. Bármilyen dokumentum. Lehet ez térkép, újság, bizonyítvány, születési anyakönyvi kivonat.... akármi. A lényeg, hogy tényleg fekete és fehér legyen, tehát nem szürkeárnyalatos. Min. 200 dpi felbontásban szkenneld be a kiválasztott elemet.

5. Wordle. Nagyon szeretem ezt a "szófelhő" gyártó szoftvert. Sajnos nem ismeri a magyar ékezetes magánhangzókat, így vagy angol szavakat kell használni vagy csak olyan magyar szavakat beírni, amelyekben a,e,i,o,u magánhangzók vannak. A címoldalon megjelenő dobozba kell beírni a szavakat, majd a Create gombra kattintani.
Én angol virágneveket írtam be. Néhány pillanat múlva valami ilyesmi bukkan fel: lehet rajta állítani betűtípust (font), színt (color) és a szavak irányát (csak vízszintes, csak függőleges, vegyes). Utána a jobb sarokban levő gombbal el lehet menteni .png file-ként, amit aztán valamilyen képszerkesztő programmal át kell méretezni.

6. Fénykép photoshopos manipulációja. Aki járatos ebben szoftverben vagy van valakije a családban, aki igen, akár az unokái fényképéről is csinálhat thermofaxra alkalmas képet. Természetesen nem minden kép alkalmas, de érdemes próbálkozni.

Én például egy szép dáliaképből indultam ki, amit valahol az interneten találtam.
Először a Gyors kiválasztás eszközzel eltüntettem a hátteret. Persze ha nincsen háttér, vagy meg akarod tartani, nem kell eltüntetni.
Utána a Kép - Korrekciók - Fekete-fehér paranccsal fekete-fehérre csináltam, majd majdnem maximálisra állítottam a kontrasztot (Kép - Korrekciók - Élénkség/kontraszt)
Ezután jön a varázslat. A Kép - Korrekciók - Határérték parancsra kattintottam és a felbukkanó kis ablakban addig toltam jobbra a tolókát, amíg alkalmasnak láttam nyomatra. Van benne fekete, világosan kivehetőek a szirmok, de azért nem nagyon sötét.

A lényeg tehát fekete-fehér, erősen kontrasztos, nagy felbontású kép 140x225mm vagy 70x155 mm méretben.



Megjegyzések

36évi üzenete…
Már most van vagy nyolcféle ötletem. Nem is beszélve Fanni grafikáiról. :)

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kompozíció foltvarróknak: online tanfolyam 2024-ben

Jelbeszéd: a quilt születése képekben

Beszélgessünk a quiltművészetről! : 2024. I. félév