Mik vogymuk?

Bár a posztot "saját élmény" ihlette, biztosan tudom, nem csak rólam/nekem szól.
A véletlen úgy hozta, hogy hétfőn két munkámat kellett külföldre küldenem. Mindkettő kiállításra megy: az egyik Angliába, a másik Hollandiába. A címzett kérte, hogy a feladóvevényre kerüljön rá, hogy "A kiállítás után vissza a feladónak". Azt írtam a dobozra, hogy "textilkép" van benne. Erre a postáskisasszony elkezdett érdeklődni, hogy akkor ez most "műalkotás"-e vagy sem, mert hogy akkor más vámszabályok vonatkoznak rá, hiába EU-tagok a célországok.
Na, erre elgondolkodtam: flancoljak-e, hogy én művész vagyok, és ezek az alkotásaim, és ezzel vállaljam a macerásabb kiküldést, vagy mondjam azt, hogy "Ó nem, csak néhány rongyot varrtam össze!".
Azt biztosan tudom, hogy nem tartom magam művésznek, de tényleg, mi is kerül ki a kezem közül? Például ez a konkrét két darab teljesen egyedi, nehezen ismételhető stb. Ez lenne a művészet? Vagy "csak" kézműves darab?
És egyáltalán, nem mindegy, hogy minek nevezzük? Shakespeare, ugye, azt írta, "A rose is a rose by any other name". De én meg pszichológiából tudom, hogy milyen fontos szerepe van az önmeghatározásnak. Az identitásom szempontjából egyáltalán nem mindegy, minek gondolom/nevezem magam. (Nevessetek ki, de az utóbbi időben nem itthoni "varrószobáról" beszélek, hanem "műteremről".)
Örülnék néhány kommentnek (kiirtottam a szóellenőrzést!), nem az én ügyemmel kapcsolatban, hanem úgy általában. Emlékszem például, hogy Zazalea valamikor feltett egy közvélemény-kutatást a blogjára, azt kérdezve, hogy akkor ő most mi is: művész, iparművész, kézműves..... Nem emlékszem az eredményre.

Megjegyzések

Czkriszta üzenete…
Hát...magamat kézművesnek nevezném mivel a szó konkrét jelentését valósítom meg, vagyis a kezemmel művelek valamit. De a valamin van a lényeg (számomra). Én egy "utánzó" vagyok, röghöz kötött gondolkodással és beteges szabálybetartással. Ellenben te- nálam - már a művész v. iparművész kategória vagy, mert saját ötletedet egyedileg kivitelezve készíted el!És nem akárhogyan! Pl. az utánzók számára is utánozhatatlanul!
Trudi üzenete…
Ezen a kérdésen én is sokat töröm a fejem. A barátaim szerint én művész vagyok, mivel egyedi faliképeket hozok létre. Lehetséges, vagyis jó lenne, viszont ha textil figurákat varrok, vagy táskákat, egyebeket, akkor úgy gondolom, hogy kézműves Az iparművész is ezt teszi, de valószínűleg a saját ötleteit valósítja meg. Én pl. kimásolok egy szabásmintát a burdából akkor megint csak kézműves. Mindegyiket szívesen készítem, csak "kézzel" alkothassak valamit.
erzsó üzenete…
Isa, por és homu vogymuk...
lélek és művészet dolgában pedig Polyák Ildikóra tudnék hivatkozni:
http://polyak-ildi.blogspot.com/2012/02/szavazas-eredmenye.html :)

A művészetre általánosan is igaz amit ott a quiltekkel kapcsolatban megfogalmaztál. Ergó: Te az én olvasatomban és a szemeim szerint jóval több vagy mint egy kézműves.
gubike üzenete…
Saját ötlet, tervezés, kivitelezés, a különböző technikák tovább gondolása, csavarintás rajtuk, egyedi alkalmazás. A képeidnek van mögöttese, hangulata, nem lehet átsiklani fölöttük. Bár biztos az is számít, hogy ismerlek és kíváncsi vagyok a munkáidra. :-)
Nekem a Szilvafavirág óta művész. József Attila óta meg duplán.
GLK8 üzenete…
Már írtam valahol: agyaggal dolgozik a keramikus, a fazekas és a vályogvető is. A keramikus az művész, elvileg, gyakorlatilag pocsék dolgokat is formázhat.
A fazekas keze alól is kikerülhet művészi darab. A vályogvető egyértelműen iparos, termékének köze sincs a művészethez.
Így van ez a pecsvörkkel is. Itt is meg van a három kategória.
De szerintem 1-1 művészi alkotástól nem lesz egy foltvarró művész,
de bármit is varr, a kézművesség minden munkájára jellemző.
És fontos, hogy kategorizáljuk magunkat?
Az én identitásomat még mindig azzal határozom meg, hogy mérnök vagyok, pedig már több mint 20 éve váltottam.
Nekem nincs varrószobám, csak egy rendetlen sarkom, amit ólnak hívok, az elnevezés kedves férjemtől származik. Mivel a név találó, szívesen használom.
No, tudnék még szövegelni, de abbahagyom.
Klári
zazálea üzenete…
az eredmény? azt hiszem, kézműves lettem, de kiderült, hoyg az általam felsorolt kategóriák nem fedik le a valóságot. pl. van textilműves is. viszont van textilművész is, szóval, ugyanott vagyunk, ahol elkezdtük. neverending story.

viszont én azóta ezt még bonyolultabbnak érzem, esetemben mindenképpen, sokat változott a helyzetem.

véleményem szerint a meghatározás csak belülről származhat, a külső besorolás (vagy azért, mert alá-, vagy azért mert túlbecsülik az embert, ill. a munkáját) mindig nyitva hagyja az ajtót a kételkedésnek. segíteni viszont segíthet. felismertet.

számtalan olyan emberrel találkozom, aki az én megítélésem szerint művész, saját maga szerint "csak" alkotó -mintha az egy alacsonyabb kategória lenne. és olyanok is szembejönnek, akik minőségben nem képviselnek értéket, magukat mégis...

én szívesen eltekintenék a kézműves kategóriától, nem magamra vonatkoztatva, hanem általánosságban, s boncolgatnám a művész szót. mennyivel szívesebben alkalmazzuk az iparművész,textilművész szót, miközben tiltakozunk a művész megnevezés ellen! holott.

Ildikó, erről regényeket lehet(ne) írni, de jó, hoyg felvetetted!
patchwitch üzenete…
Én téged egyértelműen a művész kategóriába sorolnálak, amiatt, ahogy látod a dolgokat és ahogy alkotsz... De ez egyéni besorolás abszolút, sok foltvarrót nem ide tennék. Szerintem sok függ az alkotásoktól és a készítőtől a besorolásnál. És nem nagyképű egyáltalán... Ha tudnád, hány ember hívja magát művésznek...
Minden esetre számomra te művész vagy az eredménytől függetlenül...
Trudi üzenete…
Sajnos kis hazánkban minden a papíron múlik... sosem értettem, hogy miért csak az a "művész", akinek erről oklevele van?! Lehet, hogy papír nélkül sokkal inkább művész az illető, mint pl. Te is Ildi. Igaza van patchwitchnek erről hosszan lehetne értekezni.
Márta néni azéris üzenete…
Néhány éve a Velencei Biennálén fődíjat kapott mű két egymásra rakott fahasáb volt. De volt félbevágott tehén műalkotásnak kinevezve, ne is beszéljünk az Üvegtigris "műtárgyáról" Ebben az értelemben nem vagyunk művészek.
A kézimunka a mindennapok művészete. Ebben az értelemben művészek vagyunk, mindenkivel együtt, aki megköt egy pulóvert. Szóval mi foltvarrók (mert a kérdés nem arra vonatkozott, hogy Te művész vagy-e, ez nem vitás foltos berkekben) valahol félúton vagyunk a valami, és a semminek a kihegyezett vége közt. A postáskisasszonyhoz képest mindenképpen művészek.
Polyák Ildikó üzenete…
Köszönöm okos, építő hozzászólásaitokat, na meg a dicséreteket is. De ettől én még nem vagyok művész. Magamról úgy gondolom, hogy csináltam néhány olyan darabot, aminek van mondanivalója, és ebből következően művészetnek tekinthető.
Éva üzenete…
Ildikém, a többiekhez hasonlatosan gondolkodom. Téged én abszolút iparművésznek gondollak, mert saját gondolataidat, meglátásaidat valósítod meg olyan technikákkal, amilyenekről sokunk még csak nem is hallott sose. Véleményem szerint több vagy már kézművesnél rég. Ha a saját identitásomat kell meghatározni, akkor maradnék a kézműves kategóriánál.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kompozíció foltvarróknak: online tanfolyam 2024-ben

Jelbeszéd: a quilt születése képekben

Beszélgessünk a quiltművészetről! : 2024. I. félév